Min och Sabenas historia..

01:36:22 2011-08-13
Lovade ju att ge er min och Sabenas historia. Denna texten skrev jag på min bdb för exakt ett år sen, ändrar ingenting och jag skriver kanske lite konstigt. Men enjoy!
-
2006: 2005 hade jag ramlat av Carro och brutit handleden och jag ville inte rida henne mer. Så januari 2006 åkte vi och provred två b - ponnyer, en hette Kahmir och var skäck, den andra hette Sabena och var mkrbrun. Jag fick bortsa Sabena, hon var så vacker. När jag sedan provred bestämdes det at det var min ponny. När hon kom hem i februari hade jag henne på prov i tre veckor. Under den tiden fick jag för första gången en felfri runda på en clear round, jag ramlade av rejält två gånger men ändå var det den ponnyn jag skulle ha. Busig var hon men min drömängel. Den sommaren hoppade jag mina första felfria tävlingar, och en ld blev jag fyra. Jag var överlycklig, carro hade bara vägrat. Första gången jag vann var min tredje tävling. Jag hoppade lb när jag skulle vara med i laget, och vann, första lbn.

2007: Vi hoppade på med ld, lc och lb. Du var alltid bäst och vann oftast. Tyvärr fick du endast liite mugg och blev halt av det lilla minsta. Detta hände två gånger under vår tid, men tävlingen efter vann du. Laget det året gick suveränt, du var ALLTID nolla. Jag kom ihåg laget, det var final på hfk. Du var så busig, slängde först av mig före start och direkt efter målet. Men du var felfri. Du var jätte busig tills vi kom på att det var betforen som tog över dig, och du inte kunde kontrollera och satte igång ett par bockar varje dag. Men vi gav dig havrefritt och du blev så mycket bättre. Blev även KM-mästare för B-ponnysar på HFK. Vi var det enda b-ponny ekipaget, men ändå haha. Sedan sista tävlingen det året, då debuterade vi LA. Kommer inte riktigt ihåg, men tror vi nollade där med.

2008:
Vi åkte alltid hem från tävlingarna med vinster eller placeringar. Vi hoppade vår första fälttävlan men du är ingen fälttävlanspolle, dressyren gick dåligt och du vägrade ut dig på graven, men skit samma. Vi var med i Halmstad Derbyt - tredagars, och tävlade DM i hoppning. Året gick bra och i augusti hoppade vi vår första msv b. Du var toppen, vi hade inte ens tränat men du bara hoppade med havrefritt foder (som vi sedan bytte) och det var mitt fel i omhoppningen för jag höll på rida fel hinder så fick göra en volt. Men du var felfri. Andra msv, var i trolleholm och du hoppade på men rev två hinder, vi kollade igenom dig lite för du brukar aldrig riva /var osäkra på muggen igen) oh det var det. Du hoppade fast du hade ont av muggen, åh, fina ponny<3. Tävlingen efter, när du var frisk, vann du båda klasserna fast det ändå var ngn som stod i vägen, du vann lc och lb mot de som vunnit sm idag. Sedan, när vi skulle hoppa vår tredje msv, ramlade jag av dagen före och stukade foten rejält. Samtidigt märkte vi att du hade fått ett rejält jack av bogskyddet på halsen, men vi testade ändå dagen efter. Jag fick ta ett par stora stövlar för jag ite fick på mig ett par andra, och du fick fårskinn. Och vi hopar först la, och sedan msv, där du är den enda felfria och vi vinner<3 Helt jävla grymt av dig. Veckan efter var det lussehoppet i styringe och vi vann än en gång, båda gångerna över sm ryttare igen. Det var det du älskade, att hoppa.

2009:
Oturens år. Året började med en fångkänning, men inget allvarligt. Du fick vila, sen blev det laget där du inte var riktigt igång och det blev en rivnig, men vi var ändå bäst i elit laget. Tävlingen efter var i Maj, det var Laholm och vår sista tävling tillsammans. Vi vann lan lätt och msv var du så jävladuktig, hoppade asbra men du stannade vid ett hinder, inte nomalt menmen, skitduktig var du iallafall. Men du hade en galla som var hård och vi åkte och kollade den. De var inga goda nyheter, de sa att de trolige var gaffelbandet och de opererade dig. Då hittade de istället en senblödning av överansträngning eller en vrickning vid ridning eller i hagen. Det var tre månaders vilotid för dig och du var bara tvungen att bli frisk.De gav dig kortison som det var fångrisk på, men det tänkte vi inte så mycket på. Du fick stå inne hela sommardagarna i en halvmånad, sedan kom fu ut på dagarna i en 3x3 meter stor hage med jätte lite gräs och bandage. Sedan började skritturerna. Dessa två timmar långa skritturer jag gjorde varje dag vid solnedgången, det gav mig mer kärlek för denna hästen. Jag älskade dig mer än något annat med hoppet " vi klarar det " . Efter varje skrittur ändå bort till karlstorps camping, så fick jag spola ditt ben med kallt vatten i tio minuter, du tyckte det var kallt men gallan blev mindre och mindre. På slutet fick vi till och med börja trava med dig och jag kom ihåg den sista gången jag red dig, bara ngra tio minuter varav lite trav, för du var lite halt på ena fram. Vi åkte på återbesök och de sa det vi hoppades, du var frisk. Men du var istället halt på en fram och de började leta igenom hoven på dig. De hittade en hovböld och vi skulle komma tillbaka ngra dagar senare.
Det gjorde vi, den 12/8, du trodde du skulle få tävla när vi lastade dig på morgonen. Du var så lycklig. Men vi drog till veterinären. De trodde du hade många hovbölder men det verkade lite skumt och vi röngtade dig. Det var det värsta. Mamma kom ut och sa att du hade fått fång, den fången hade nästan gått hela vägen. Vi fick köra hem, jag varhelt förkrossad hela vägen hem. Hemma fick jag ta ett sista adjö från henne, och de fick tvinga ut mig från transporten. Sedan åkte pappa och andreas med henne upp till Slöinge mot Trapalanda till de evigt gröna ängarna medan jag tittade efter transporten där världens bästa ponny nu skulle försvinna. Fast hon hade ont, hoppade hon på ren viljestyrka. Vilken ponny, vilken häst. Jag älskar dig sabena<3
-
Sista bilden
Loved u once, love u still, always have, always will
I'm forever keeping my angel close
-
Min engel
Min engel
Min engel
For evigt
For evigt
For evigt
Jag elskar
Jag elskar
Jag elskar
Kun dig
Farvel



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Very Important Person

Mailadress

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback