Oh what a Rascal

03:30:27 2011-08-08
Publicerat i Hästarna
Oh what a Rascal är en korsningsponny född 2003 i Tyskland. Han är 139 cm och har okända föräldrar. Han kom till Sverige som fyra åring och då vrickade han en hov så han stod still tills han var nästan sex. Då red en tjej igång honom och när jag köpte honom 1 Maj -09 var han därför mest grundriden och bara hoppad en clear round.
Första sommaren kastade han av mg sjukt mycket, när jag haft honom knappt en månad skenade han i skogen, hoppade rakt på ett mindre träd och jag ramlade av på ett annat träd haha. Sen skenade han ut på gatan och kunde lika gärna bli påkörd. Men det blev han inte! Han lärde sig hur han skulle kasta av mig och han lyckas ibland. Kastade av mig en gång på en clear round samma dag som jag avlivade min b-ponny, en annan gång kastade han av mig på en lyktstolpe .. Smart ponny!
-
Slutet av sommaren -09 blev han skadad, två dagar efter att b-ponnyn avlivades. Han var halt på en tävling och det visade sig vara inflammationer i många leder på benen. Dock så tror vi att allt kom från en inflammation i hovleden och den gjorde så han översträngde de andra ställerna. Ett halvår senare var han fit for fight igen och vi fortsatte tävla hoppning. Han var inte jätte enkel, svårsvängd, stark och därför riktigt duktig på att springa åt sidan. Jag var glad när jag genomförde en LD på 16 fel, detta var för cirka ett och ett halvt år sen. Nu har han blivit bättre men eftersom han missade mycket av sin ridning när han var yngre så är han lite efter i utbildningen så han är lite som en sexåring fortfarande.
-
Nu så har vi genomfört några LB dock så blir det inte så många tävlingar för honom men vi ska försöka tävla mer. Vi har också hoppat P70 fälttävlan där vi ledde efter dressyr och hoppning men vägrat ut oss på vattnet i terrängen, hehe. Han hatar vatten, vattenmattor, grindar, murar osv. När man rider hemma måste han vara rädd för något varje gång man rider och det kan vara vad som! Han är väldigt charmig och hatar när man är sur på honom, då blir han rädd, stegrar och sticker iväg. Han är också bakskygg, lyssnar bra och snäll på marken.
Haha, det blev ganska mycket info men jag tror ni har fått lite bättre uppfattning om honom nu. Måste bara säga att han är min bästa kompis, min andra hälft och jag älskar honom!!
-
135cm :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Very Important Person

Mailadress

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback